BESKID ŚLĄSKO-MORAWSKI – Lysa Hora (1323m) – 27.05.2012r.

Posted: 27 Maj, 2012 in BESKID ŚLĄSKI

Malenovice Satina Bus (486m) – U korytka (560m) – U Velicku – Luksinec (953m)- Lysa hora (1323) – Kykulka (995m) – Tanecznice (820m) – U korytka – Malenovice Satina Bus.

Miała być poważniejsza wyprawa, ale ze względu na niepewną sytuację pogodową w Małej Fatrze, a także ze względu na fakt, że mieliśmy kolejnego debiutanta w składzie (Marcina) postanowiliśmy wybrać się (w pozornie) łatwiejsze partie gór. Beskid Śląsko-Morawski mimo dość bliskiej odległości od granicy naszego kraju był mi do tej pory nieznany. Poznanie tego zakątka postanowiłem zacząć od razu od zdobycia największego szczytu pasma znanego głównie za sprawą istniejącego nadajnika telewizyjnego, dzięki któremu na Górnym Śląsku i w Zagłębiu możemy odbierać sygnał czeskiej telewizji cyfrowej (analogowy sygnał został już na terenie Czech wyłączony kilka miesięcy temu).

Trasa: 14,1 km, Róznica poziomów: 837 (!) – jak na Beskidy robiąca wrażenie.

Skład: Alina, Andrzej, Grześ, Marcin i ja.

Startujemy o 8.00 rano z Malenovic.

Nim jeszcze zdążyliśmy się rozgrzać po niespełna dwóch kilometrach lądujemy w Gospodzie U Velicku – najstarszej karczmy w tej części Czech (pochodzi z 1825 roku). Oficjalnie otwarta od 10.00, ale dzięki zdolnościom negocjacyjnym Andrzeja otrzymujemy pięć kufelków Radegasta.

Po śniadaniu rozpoczynamy właściwe podejście na szczyt (mijając rezerwat Ondrasovy Diry). Im wyżej tym więcej turystów (spore zaskoczenie), ale i widoki też coraz bardziej cieszące wzrok.
po prawej Skalka (964m), Ondrejnik (889m), na dalekim planie Kozlovicka hora (612m) i Metylovicka hurka (523m), u ich podnóża miasteczko Frydlant nad Ostravici

Na szczycie, na który docieramy koło godziny 11.00 rozpoczęła się odbudowa schroniska „Bezruchowa Chata” pierwotnie zniszczona przez Niemców w czasie drugiej wojny światowej.

Póki co obsługę turystów przejęły dwie karczmy: Kamenak i Santan (ta druga bardzo prowizoryczna).

Ze szczytu piękne widoki na pozostałą część Beskidu Śląsko-Morawskiego:

Na zachód: po lewej Smrk (1276m), za nim Knehyne (1257m), trochę dalej Radhost (1129m) i Velky Javornik (918m)

Na południe – w oddali Mała Fatra (z widocznym Wielkim Rozustecem i Stohem)

Na wschód w kierunku Beskidu Śląskiego i Żywieckiego na pierwszym planie Travny (1203m)

Stromym zejściem schodzimy ze szczytu początkowo w kierunku Malchora (1216m) , a potem Kykulki (995m) po drodze mnóstwo widoków.

Po ok. 6 h schodzimy do Malenovic, gdzie w Rajskiej Budzie czeka na nas obiad.

Czy polecam przyjazd w tą część Beskidów? Ależ oczywiście. Piękne widoki, dobra kuchnia i czeska gościnność są wystarczającym powodem, by wpaść tu choćby na jeden dzień (z Cieszyna ok. 30 minut jazdy samochodem).